宇宙論と神学

 

 

 

2010年に ESM 誌に特集号を組むための計画のコーナーです

 

 

 

 

「中世・ルネサンスの科学における宇宙神学」 (仮題)

 

Cosmic Theology in Medieval and Renaissance Science

 

 

エントリ

Adam Takahashi, “Elements, Heat and Heaven: Cosmic Theology in Albert the Great’s Meteorology

 

The medieval tradition of meteorology has often been studied as the source of early modern corpuscular theories. But in his commentary on Aristotle’s Meteora Albertus Magnus (ca. 1200-1280) discussed the role of cosmic heat in the sublunary realm to provide the framework for his mineralogy and biology. His ultimate aim in these works was to explain the intervention of divine intellect in the terrestrial realm. The present study examines how the working of cosmic heat on the sublunary world was conceived in Albertus’s world system, especially in terms of its intimate relationship with cosmic intellects.

 

 

Kuni Sakamoto, “God, Intellect and Angels in the Cosmology of Julius Caesar Scaliger”

 

The sixteenth-century Aristotelian Julius Caesar Scaliger (1484-1558) expounded his theory of the cosmic intellect in his Exotericae Exercitationes. This is well known since Johannes Kepler declared to have supported Scaliger’s theory in his formative year. However, as he finally rejected Scaliger’s idea, historians have generally dismissed it just as a remnant of the “pre-modern” way of thinking. By exploring Scaliger’s cosmology in its historical context, the present paper aims to study how he explained the providential order of the world in terms of God, intellect and angels. This problem will provide important insight into the development of the “cosmic theology” in the Renaissance.

 

 

Hiro Hirai, “The Sun as the Seat of the World-Soul in Lipsius, Kepler and Kircher”

 

 

 

 

 

 

メイキング風景

 

2009. 5. 16

  クニ君に続いて、アダム君の論文の仮題とアブストラクトが送られてきました。「元素、熱、天空:アルベルトゥス・マグヌスの『気象学』における宇宙神学 “Elements, Heat and Heaven: Cosmic Theology in Albert the Great’s Meteorologyという、これまたセクシーなものです。

 

The medieval tradition of meteorology has often been studied as the source of early modern corpuscular theories. But in his commentary on Aristotle’s Meteora Albertus Magnus (ca. 1200-1280) discussed the role of cosmic heat in the sublunary realm to provide the framework for his mineralogy and biology. His ultimate aim in these works was to explain the intervention of divine intellect in the terrestrial realm. The present study examines how the working of cosmic heat on the sublunary world was conceived in Albertus’s world system, especially in terms of its intimate relationship with cosmic intellects.

 

   今年11月にアリゾナで行われる科学史学会か、来年3月のヴェネツイアで行われるルネサンス学会で、この方向でセッションを組むのも一計かと思いますが、いかがでしょうか?タイミング的に11月では早すぎるし、時代区分的にルネサンスではうまく収まらないでしょうかね?> ああ、そうか、今年はとっくに受付が締め切りになってますね。そうすると、モントリオールで行われる201011月の科学史学会ということでしょうか?

 

 

2009. 5. 15

  昨日の特集号の計画の話で、皆さんもまだ興奮していますか?そもそもこの計画は、日本の出版界というのは話にならないところから始まって、伝説的なアロマトピアの特集号は面白かった。海外ではゲマ論集の例でも分かるように、内容さえ良ければ低予算でも立派な本が出せるのだという話になりました。そして、そうだ、学術雑誌の特集号というかたちでなら予算さえ要らずに我々のムーヴメントを世界に発信できる!ということになったのでした。しかも、単独で雑誌に載せるよりも、歴史に残るような特集号に入っていれば、論文の価値はさら増幅するよということです。勢いに任せて、特集号「宇宙論と神学」のためのコーナーを設置しました。

 

  早速にも、クニ君の論文「スカリゲルの宇宙論における神、知性、天使“God, Intellect and Angels in the Cosmology of Julius Caesar Scaliger” のアブストラクトが寄せられました。

 

The sixteenth-century Aristotelian Julius Caesar Scaliger (1484-1558) expounded his theory of the cosmic intellect in his Exotericae Exercitationes. This is well known since Johannes Kepler declared to have supported Scaliger’s theory in his formative year. However, as he finally rejected Scaliger’s idea, historians have generally dismissed it just as a remnant of the “pre-modern” way of thinking. By exploring Scaliger’s cosmology in its historical context, the present paper aims to study how he explained the providential order of the world in terms of God, intellect and angels. This problem will provide important insight into the development of the “cosmic theology” in the Renaissance.

 

 

2009. 5. 14

 ついに今日は、ほぼ1ヶ月ぶりにフィリーに帰ります。12時発のメガバスに乗って、14時には到着予定です。実は、時差ボケで朝4時に目が覚めたのですが、今日はそのままスカイプにいたクニ君と会話していたところアイデアが沸いてきて、その後アダム君へとバトンタッチ。フィリー行きのバスに乗るために10時半にナンシーさん宅を後にし、12時のバスに乗りました。バスの中では先ほどの会話の続きをクニ君として、アパートに戻ってきてからはアダム君とさらに続きを進めました。実はスゴイ計画が生まれました!

 

そのスゴイ計画とは、中世・初期近代の宇宙論神学の接点を探る特集ESM 誌に組むことです。特別号には最低でも論文4が必要ですが、アダム君はアルベルトゥスの気象論の注解をもとに、クニ君はスカリゲルの宇宙論における知性天使の位置づけについて、僕は10月にヴェルサイユで発表することになっているリプシウスケプラーキルヒャーにおける世界霊魂の座としての太陽という論文の英語版を、という話になりました。だいたい年末から年明けにかけて原稿を集められたら、クリストフに提案したいと思います。これは歴史に残る特集号です!

 

              Adam Takahashi, Meteorology and Theology in Albertus Magnus

              Kuni Sakamoto, God, Intellect and Angels in the Cosmology of Julius Caesar Scaliger

              Hiro Hirai, The Sun as the Seat of the World-Soul in Lipsius, Kepler and Kircher

             

 

 

 

 

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